Krönikör: Morena Azbel Schmidt

Läraryrket

Text: Morena Azbel Schmidt

[2023:11, 2023-11-15] Har du någonsin undrat varför du blev lärare? Eller har det bara ”blivit så”?

De flesta lärare jag känner, vare sig de är förskollärare, grundskolelärare, ämneslärare, gymnasielärare, universitetslärare, modersmålslärare eller SFI-lärare drivs av en genuin önskan att möta en annan människa, stor eller liten spelar ingen roll, och väcka dennes nyfikenhet så att den kan gå och undersöka, utforska världen och därmed lära sig någonting nytt. Det är med andra ord relationen till eleverna som är det avgörande.

Hur kan man tillgodose detta på en lärarutbildning? Det som jag hör från studenter på lärarutbildningar är att de sällan får bejaka just denna drivkraft och istället drunknar i utvärderingar, kvantitativa rapporteringar och omdömen med för små marginaler för att kunna göra uppmuntrande återkopplingar, stress att nå målen. Och den glädjen som man kan känna som lärare när man ser att en elev förstår det man just har förklarat och stärkts i sitt självförtroende för att den har klarat en uppgift, förbytts mot leda.

Så – lärarutbildningar av alla de slag behöver fokusera mera på att ta vara på lärarstudenternas drivkraft att bli just lärare, att kunna använda hela sin kreativitet och skaparglädje för att omsätta den i intressanta och utmanade lektioner och uppgifter för eleverna, så att de också kan hålla sin drivkraft att vilja lära sig någonting nytt vid liv.

Utan nyfikenhet och en vilja att lära sig någonting nytt samt förstås självförtroendet att ta sig an uppgiften – för att någon säger ”DU KAN” händer ingenting. Det gäller både blivande lärare och elever.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.