Eva Bernhardtson:
”Låt eleverna tänka och associera, inte bara söka svar i texten”
[2019-12-15] Eva Bernhardtson har skrivit läromedel för sfi-undervisningen i många år. Hon började skriva för Folkuniversitetets förlag och fortsatte sedan hos Sanoma Utbildning.Vilken av dina böcker är du nöjd med?
– Jag är mycket nöjd med boken SamSpråk LÄS och mixen av författare från så olika tider och genrer. ”Mötet med texten” är en uppgift i boken som jag är särskilt förtjust i. Där får eleverna tänka, tycka och associera istället för att söka svar på raderna. Exempel på frågor är: ”Hur känner du dig när du läser texten?” ”Vad minns du med glädje från din barndom?” ”Vem var den första person i Sverige som visade dig omtanke?”
– ”Samhället i texten” är en annan favorit. Där får läsarna ett citat ur texten att diskutera ur ett samhälleligt perspektiv. Exempel på citat är: ”Han hade inget hem, hans kläder var trasiga och han var nästan alltid hungrig” med frågan ”Är det rätt eller fel att förbjuda människor att tigga? ”Örnen bestämmer själv sin väg. Ingen bestämmer över örnen” med frågan ”Kan ett samhälle fungera om ingen bestämmer?”
– Att läsa svenska författare på svenska ger ju sfi-eleverna möjlighet att lära känna både sitt nya språk och nya land. En del elever säger att de också förstår sig själva bättre genom att läsa – och det gäller nog för många av oss. Vare sig vi kommer från Sverige, Syrien eller Somalia.
Vad är viktigt, när det gäller läromedel?
– Att texter, frågor och övningar är värdiga vuxna tänkande människor tycker jag är en självklarhet. Likaså att eleverna får ge uttryck för sina egna tankar, känslor och erfarenheter. Det tycker jag är lika viktigt i sfi-undervisningen som att arbeta med vokabulär, uttal och
Fotnot
SamSpråk LÄS (Sanoma Utbildning) är ett möte med svensk litteratur. Det är en helt ny textsamling för elever på sfi kurs D, inom språkintroduktion och andra liknande utbildningar. I boken finns 42 väl valda utdrag ur dikter, romaner, noveller och faktatexter.