Månadens sfi:
Sfi Cuben Högdalen
Text: Annsofie Engborg. Foto: Annsofie Engborg
[2019:01, 2019-01-15] Hos Sfi Cuben i Högdalen, utanför Stockholm, får tigrinjatalande elever modersmålsstöd en dag i veckan. De elever som först var tveksamma är nu de elever som vill ha mer timmar.Sfi-lärartidningen besöker Högdalen utanför Stockholm en grådisig förmiddag i januari. Ute i de allmänna ytorna råder livliga konversationer mellan eleverna. Här talar merparten tigrinja.
– Anledningen till att vi började med modersmålsstöd var att vissa grupper inte uppvisade någon progression. De stod och stampade på samma ställe, berättar Malin Nolfelt, sfi-lärare vid Cuben Högdalen.
Det var en stor grupp eritreanska elever som inte klarade nationella provet.
Modersmålsstöd ledde till framsteg
Hur skulle eleverna kunna få stöd på bästa sätt? Hjälpen var närmare än vad de kunde tro. Det visade sig Aizeb Tewelde, som undervisade i samhällskunskap i samma hus, fast för ett annat företag, var helt rätt person.
– När eleverna fick stöd på tigrinja såg vi stora framsteg, berättar Malin Nolfelt. De stora grupper som tidigare hade svårigheter att nå målen klarade det.
Grammatik är en stor utmaning
Någon specifik statistik har inte förts på skolan, men även moderstmålsstödjaren Aizeb ser vecka för vecka vilka framsteg eleverna gör.
– Det är framför allt grammatiken som behöver förklaras, berättar Aizeb Tewelde. På tigrinja har vi bara rak ordföljd. Men på svenska blir det omvänd ordföljd i bisatser. Det tar tid att lära sig.
Vissa elever har behövt olika typer av stöd. Vissa har inte förstått målen.
Olika synsätt möts
– Oftast är det att förstå instruktion. När uppgiften är att skriva brev till en vän missar eleverna själva instruktionen, temat och det specifika tempus som förväntas använda, säger Aizeb Tewelde.
– Det kan också vara olika syn på kunskap och att inte förstå vad läraren frågar efter, fyller Malin Nolfelt i. De skriver ett (riktigt bra) brev som de har tränat på, och tror att det ska ge ett högt betyg. Men då har de inte förstått att de ska skriva om sig och sitt på ett nytt sätt. Brevet som de har lärt sig skriva kan naturligtvis inte användas varje gång de ska skriva brev.
Åtta timmar stöd per vecka
När Aizeb började hos Cuben i Högdalen diskuterade hon grundligt med sfi-lärarna vilka behov som fanns. Sedan testade hon eleverna för att se de individuella behoven. Stödet ges åtta timmar i veckan per grupp. Från början var alla i samma grupp, men det visade sig inte vara effektivt. Nu är grupperna indelade efter kurs B, C, D. En förmiddag eller en eftermiddag.
– Det är en mycket stor trygghet för eleverna att få modersmålsstödet. Hos mig kan vi prata om språket och grammatiken. Vi förstår varandra, avslutar Aizeb Tewelde.
Genomgångar på modersmål
Många elever är stressade och har bråttom att nå målen. Med hjälp av modersmålsstödet får de en grundlig genomgång av språket och de lär sig både bättre och snabbare.
– De förstår inte alltid hur viktigt hur de lär sig från grunden, förklarar Malin Nolfelt. Stressen är ett stort hinder. Med hjälp av modersmålsstöd och faddrar från D-kursen skapar vi tillsammans ett lugn och en trygghet hos eleverna. Efter hjälpen blir eleverna mer posititva. De lär sig bättre och snabbare. Blyga och tystlåtna elever får ett forum där de törs blomma ut.