Gästskribent

Månadens skola: Sfi i Bollnäs

Text och foto: Alicja Rowinska, sfi-lärare

[2020:11, 2020-11-15] Jag heter Alicja Rowinska och är Sfi lärare i Bollnäs för kortutbildade elever i kurs A och B. Jag har länge letat efter möjligheter att använda konstnärliga uttryck på det bästa pedagogiska sättet i min språkundervisning. Och jag har hittat suggestopedi! Jag gick utbildning hos Anna Cramér och blev suggestopedilärare 2018 och nu skulle jag vilja berätta lite om hur jag jobbar.

Första möte

När jag träffar mina blivande elever berättar jag om vår utbildning och alla regler som gäller i skolan. Då berättar jag också för dem att de kommer att arbeta med svenska på ett annat sätt. Jag presenterar mig som deras lärare Alicja och sedan tar jag en hatt och presenterar mig som Eva Ståhl. När eleverna kommer till mig nästa gång ska de också säga ”hej då” till sina identiteter för de kommer att få nya.

Sedan händer det…Eleverna kommer in, ett bord är dukat med en grön duk, det hörs tyst, lugn musik i bakgrunden, på väggarna finns bilder och olika lappar. Olika konstverk är utplacerade på olika ställen. Det är viktigt med estetik i klassrummet när man jobbar suggestopediskt.

Teater

Eleverna får träffa min familj först. Med hjälp av bilder och kroppsspråk berättar jag om min man, mina barn, föräldrar och syskon. Jag skapar en annan verklighet men är hela tiden noga med att visa att det inte är på riktigt – jag har sjutton barn, min man ser ut som en atlet, jag har en leksakstelefon när jag ringer till min man.

Sen är det dags för eleverna att välja sin egen identitet. De lägger sina problem åt sidan och kommer också in i en annan värld – det brukar vara mycket skratt och skoj.

Sakta börjar eleverna skapa berättelser om sina nya identiteter – de presenterar sig själva och sin familj. Allt är möjligt i fantasin och ordförrådet ökar. Nu är det inte bara städa och laga mat på fritiden. De börjar resa till olika länder, segla, vandra i fjällen, rida och spela bandy.

Kvinnorna, som aldrig har jobbat i verkligheten, jobbar som busschaufför, journalist, snickare. Någon är miljonär …

Läromedlet

Samtidigt introducerar jag orden i en speciellt skriven suggestopedisk text i dialogform som eleverna kommer att få snart. Det gör jag genom olika lekar. Texten, dialogen, tar upp olika vardagssituationer som deltagarna behöver kunna behärska och dialogformen gör att man lär sig vad man faktiskt säger i olika situationer.

Musik

Det är dags att eleverna får dialogen. De får det lite högtidligt så att det känns spännande. Sedan läser jag dialogen till en speciellt utvald klassisk musik. De musikstycken som prof. Lozanov (suggestopedins grundare, forskare, neuropsykiatriker och pedagog) rekommenderar är noga utprövade och skapar en lugn bakgrund till min högläsning.

Jag anpassar min läsning till musiken, jag varierar mitt röstläge och läsningen följer musiken – eleverna upplever texten via två kanaler: via texten och musiken.

Varje lektion börjar vi med en svensk sång som eleverna först lyssnar på samtidigt som de läser texten och så småningom börjar de sjunga med.

Vi gör också olika övningar till musiken – ibland för att träna uttal, ibland för att träna olika grammatiska konstruktioner.

Rörelse

Eleverna rör på sig mycket under lektionen. I många övningar använder jag rörelse som är kopplad till uppgiften. Det man gör, det minns man bättre. Vi rör oss till musiken och tränar grammatik.

Just nu i coronatider känns det extra svårt. Vi följer alla rekommendationer och eleverna har hamnat bakom bänkar med avstånd till varandra och får inte röra sig helt fritt. Men jag försöker ändå få in rörelse om det bara är möjligt. Det underlättar inte bara inlärning, det påverkar både den fysiska och psykiska hälsan.

När det är som vanligt sitter eleverna inte bakom bänkarna, de sitter i en cirkel och rör sig fritt, pratar med varandra och spelar olika spel tillsammans.

Konst

Som alla andra estetiska uttryck är bildkonsten viktig i suggestopedin. Det är viktigt hur klassrummet ser ut, det ska finnas möjlighet för ögat att vila och få stimuli.

I alla dialoger finns det konstbilder. Bilderna fungerar som illustrationer till texten och bidrar till dialogernas estetiska utformning.

När vi börjar arbeta med dialogen, läser jag den igen och eleverna ritar alla ord de känner igen från texten. De behöver inte veta aktivt vad något heter – under ganska lång tid blir deras kunskap ”passiv” innan den så småningom aktiveras. På det sättet minns man bättre.

Kommunikation mellan människor sker både på en medveten och omedveten nivå. Suggestopedin erbjuder undervisning på samma sätt – tack vare estetiska uttryck det är det ett ständigt samspel mellan medvetna och omedvetna stimuli.

Min uppgift som lärare är att elever känner sig glada, trygga, fria i sina tankar, vilket leder till att de blir motiverade och kreativa. Att de känner att det är möjligt för dem att lära sig svenska och att det kan vara roligt!

Suggestopedin är ett otroligt effektivt sätt att uppnå det målet med bildkonst, rörelse, ritande/målande, musik, sång och fantasi.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.