Möjligheter och utmaningar med AI i språkundervisning

Text: Andreas Kjörling

[2024:04, 2024-04-15] AI är på allas läppar. Den nya tekniken har liknats vid språkets svar på miniräknaren. Här finns massor av möjligheter men också utmaningar. Som med all teknik är det en fråga om att hantera den rätt.

Det amerikanska bolaget Open AI lanserade i slutet av 2022 sin chatbot ChatGPT (Chat Genarative Pre-trained Transformer). På kort tid har den blivit en av de mest använda AI-programmen för alla som på något sätt jobbar med språk.  Diskussioner rasar bland författare, översättare och inte minst i undervisningens värd från skola till universitet.

Någon har jämfört ChatGPT med miniräknaren och där ligger ett visst mått av sanning i den jämförelsen. Den väsentliga skillnaden mellan de två är att miniräknaren inte hittar på fabricerade svar och inte låter sig påverkas utan faktiskt ’bara’ gör en uträkning. Det gör däremot ChatGPT. Det väcker både frågan om vilka utmaningar och möjligheter den nya tekniken för med sig och hur den kan användas i undervisningen.

Utmaningar med ChatGPT

Få verktyg ställer så höga krav på kritisk granskning som ChatGPT. Trots att den kan generera (mycket) trovärdig text är det inte alltid som texten är tillförlitlig. Vid genererandet av akademisk text fabriceras referenser godtyckligt, vare sig det gäller artiklar, journaler, böcker eller författare. Vidare följer resonemang inlärda och därmed givna mönster vilket skapar en stereotypicitet i texterna vilka inte alltid är av godo. Vidare saknar ChatGPT all typ av känslor och livserfarenhet som kan ge texten djup och dess mänskliga röst.

Här finns med andra ord en stor utmaning i att studenter kan lockas använda funktionen för att generera text till svar på uppgifter och examinationer. Dessvärre finns i dagsläget ingenting som kännetecknar att en text är AI-genererad annat än att den kan framstå som felaktig. Fusk går således inte att härleda så vidare inte resultatet är uppenbart felaktigt. Likaså kan användandet av ChatGPT underminera, inte bara studentens utan allas, språkliga och kreativa förmåga. Här finns med andra ord stora pedagogiska förluster.

Är detta då fog för att inte använda ChatGPT? Ja, om syftet är att producera text finns här stora betänkligheter att beakta. Om syftet å andra sidan är att raffinera en befintlig text, sätts frågan i annan dager. Här finns stora fördelar att vinna.

Möjligheter med ChatGPT

ChatGPT är ett kraftfullt verktyg som kan användas för att bearbeta befintlig, om än även halvfärdig, text. En utmaning för oss alla som arbetar med text är till exempel att systematiskt organisera och strukturera information, något som ChatGPT med fördel kan användas till. Verktyget kan således användas för att göra längre texter mer koncisa och strukturerade.

Likaså kan programmet användas för att ge återkoppling på texter, vilket hjälper studenten att utveckla sitt skrivande. Inte minst då återkoppling kan ges interaktivt. På samma sätt kan det även vara en avlastning för läraren vars arbetsbörda därmed minskar. Inom språkinlärningen finns därmed stora vinster att göra då individuell interaktivitet kan erbjudas på ett sätt som ingen lärare skulle kunna erbjuda alla sina elever samtidigt.

Ytterligare en fördel med en AI-genererad återkoppling är att den neutralitet det innebär. Här finns således ingen risk för varken positiv eller negativ bias gentemot den som författat texten som är föremål för bedömning. Precis som alla typer av verktyg, kan ChatGPT fylla en värdefull funktion om det används på rätt sätt (få skulle drömma om att måla med en hammare eller såga med en pensel). Därmed sagt att den största utmaningen med den nya tekniken ligger i att lära sig använda den. Inte i tekniken i sig.

Andreas Kjörling, Sociolog och doktorand

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.