Krönikör: Kalle Cederblad

”Möt elever förutsättningslöst”

Text: Kalle Cederblad.

[2024:10, 2024-10-15] Var någon kommer ifrån säger inte mycket om individen, vare sig om hur någon är eller hur den personen lär sig ett språk.

Ukrainare i Sverige är lite klurigt tema för mig att skriva om, då jag inte mött några personer från Ukraina i klassrummet eller liknande. Frågan är om jag skulle ha så mycket klokt att säga om jag hade det.

Jag minns en diskussion efter lektionen i ett av mina klassrum. Två kvinnor från Somalia kom in på sexualundervisning i Sverige. Den ena kvinnan sa halvt på allvar att hon skulle flytta hem igen om hennes barn skulle lära sig sådant i skolan. Den andra protesterade livligt och sa att nej, nej, det är bra att barnen får lära sig sådant. Vad vill jag säga med detta? Jo, att liknande klädsel, samma ålder, samma språk och ursprungsland inte säger mycket om hur någon enskild individ tänker i en viss fråga. Ändå är vi ofta snabba att generalisera. När vi möter något nytt och okänt vill vi hitta mönster och tumregler att agera och förstå. Högst mänskligt kan tyckas, men det är ändå klokt att skruva upp skepsisen när vi börjar låta allmänna fakta påverka hur vi närmar oss en elev eller medmänniska.

Självklart kommer vi upptäcka vissa mönster i stora drag, såsom återkommande språkfel eller gemensamma tankar som hänger ihop med en viss kontext. Ändå vill jag hävda att det mest intressanta i mötet med andra är det individuella och personliga.

Så även om jag, som några av mina kollegor på min senaste skola, hade undervisat i grupper för ukrainare hoppas jag att jag hade varit lika “ovetande” som jag är nu. Som lärare tror jag vi gör klokt i att möta varje elev så förutsättningslöst som vi förmår.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.