NPF och tydliggörande pedagogik
Text: Annsofie Engborg.
[2024:05, 2024-05-15] NPF är en förkortning för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Ungefär tio procent av alla elever beräknas ha någon form av NPF, vanligen har de även en kombination av diagnoser, enligt Specialpedagogiska skolmyndligheten.Till NPF-spektrat hör exempelvis adhd, autism och språkstörning, dyslexi, dyskalkyli, motoriska problem samt tics och Tourettes syndrom.
NPF kan exempelvis yttra sig i koncentrationssvårigheter och överkänslighet för ljud, vilket kan medföra svårigheter att organisera, planera, genomföra och avsluta skoluppgifter. För elever med NPF är det särskilt viktigt att kunna uttrycka sina behov av stöd och att de blir lyssnade på.
Genom en trygg lärmiljö och tydliggörande pedagogik där eleverna får stöd i att förstå och utföra uppgifter skapas goda förutsättningar för lärande. Många gånger kan visuellt stöd underlätta både lektionen och studierna, som att få se ikoner och symboler för det som ska utföras och foton eller exempelvis begreppskartor på det innehåll som ska läras in.
Läs mer på spsm.se.