Ivana Eklund tipsar
Om en rapport
Text och foto: Ivana Eklund
[2020:05, 2020-05-15] ”Varför i hela friden skulle man vilja läsa rapporter frivilligt? Så dötråkiga som de säkert är!”Ja, förr tänkte jag också så. Att det bara är ett byråkratiskt dravel. Men jag kunde inte ha mer fel. Min inställning förändrades när jag våren 2018 tog del av Skolinspektionens granskning av individanpassad undervisning inom sfi. En ögonöppnare på många sätt. Jag insåg då att den verklighet som rapporten beskrev var klassrumsnära, angelägen och lätt att relatera till.
Det var lätt att spegla egna yrkeserfarenheter mot rapportens innehåll och på så vis få syn på viktiga pusselbitar: de som låg rätt på den arbetsplats jag kände till, de som man vände och vred på och de som helt obemärkt har tappats bort någonstans.
Genom reflektion fick jag dels viktiga argument, dels ett mer professionellt språk att använda.
Vart ska vi?
I fjol, när KLIVA-utredningen kom, drogs en liknande mekanism i gång. Ännu en tydlig bild av hur en sfi-utbildning med god kvalitet bör vara. Vi har att göra och de här rapporterna visar vägen.