Boktips: Andraspråksundervisning med hjälp av AI

”Omdefiniera traditionell pedagogik”

Text: Annsofie Engborg.

[2024:09, 2024-09-15] Att ge sig i kast med att skriva en bok om generativ AI är ett vågat uppdrag, med tanke på att boken kan vara daterad när den väl kommer ut. I e-boken AI in Language Teaching, Learning and Assessment (Pan 2024) lämnar forskare sina bidrag.

Boken är indelad i tre sektioner, författad av forskare från Europa, Amerika och Asien. Den första delen avhandlar AI och språkundervisning, hur ChatGPT kan integreras i språkundervisning. Den andra delen innehåller perspektiv och insikter från språklärare som använder generativ AI i undervisningen.

Barrios-Beltran (2024) beskriver i sin artikel lärares osäkerhet och tvivel i användningen av generativ AI såsom exempelvis ChatGPT. Barrios-Beltran beskriver AI som en ”transformativ kraft” (s. 61) och har använt enkäter och intervjuer som forskningsmetod för att klarlägga både lärares och studenters syn på AI i andraspråksutveckling och lärande. En klar och odiskutabel styrka är den direkta feedback och respons som AI ger och hur kompexa texter kan sammanfattas och presenteras kortfattat och tydligt. Av resonemanget i kapitlet framgår vilken potential AI har i andraspråksundervisning. Samtidigt efterfrågar Barrios-Beltran även vägledning och riktmärken för lärare som använder AI, i synnerhet en etisk aspekt av användning.

Den tredje och avslutande delen har ett praktiskt perspektiv på generativ AI och belyser konsekvenserna av AI-användning. Här fastslår forskare att traditionell pedagogik behöver omdefinieras och design av språkundervisning diskuteras vidare.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.