Månadens skola: Campus Nynäshamn
Orienteringskurs som stärker elevernas framtidstro
Text och foto: Annsofie Engborg
[2020:02, 2020-02-15] Biträdande rektor Malin Wilje, Campus Nynäshamn, har ett särskilt engagemang för de kvinnor som studerar sfi, att de ska stärkas i sina studier och kunna skapa sig en meningsfull framtid i Sverige. När hon 2019 hörde talas om stiftelsen Ester gick det hela ganska fort från tanke till handling.Malin Wilje tar emot Sfi-lärartidningen i ett snöfritt men vinterkallt Nynäshamn. Den ståtliga kyrkan där ute reser sig upp mot himlen och snöflingorna singlar ner från himlen. Här är sfi förlagd till ett Campus i stora ljusa lokaler som de delar med det f.d. sjukhuset, som har viss verksamhet kvar. Inne på Campus sprider sig en påtaglig värme mellan personal och mellan elever och personal.
Vi slår oss ner i ett av klassrummen. Här har kreatören Charlotte Friberg fått uppdraget att att inreda klassrummet till en hemtrevlig miljö. Gott om gröna golvväxter och växter på bord och fönsterbrädor.
– Vi vill att våra elever ska känna sig välkomna och att de blir inspirerade när de är i klassrummet, förklarar Malin Wilje.
Vi tittar på den låga hyllan som har fått växter, trendiga prydnadssaker och böcker.
I det här klassrummet finns bland annat en grupp blivande entreprenörer, samtliga kvinnor. Ingen av dem har tidigare drivit eget företag, men har via stiftelsen Ester gått en orienteringskurs i arbetsliv.
– Lärarna här på Campus har varit med och gett förslag på potentiella föreläsare och givande studiebesök att genomföra under kursen. Det har varit både självklart och viktigt att bygga orienteringskursen utifrån eleven, men detta tillsammans med värdefulla bidrag av vår personal, berättar Malin Wilje.
Varför stiftelsen Ester?
– Så fort jag hörde talas om stiftelsen och deras arbete tänkte jag direkt på våra elever, säger Malin Wilje.
En kartläggning initierades. Kartlägningen genomfördes av syv som gick igenom elevernas individuella studieplaner. Förfrågan gick sedan ut till alla kvinnliga deltagare på sfi. Alla på skolan fick möjlighet att tänka och känna efter om företagande vore något för dem.
– Våra elever har bra idéer, tänkte jag. Och så funderade jag hur ett samarbete skulle kunna se ut. Vår studievägledare Sara Gunnarsson var också med och valde ut elever.
Kartläggningen ledde till elevintervjuer.
– Vi ansökte om – och fick – statsbidrag via Skolverket till entreprenörsskap.
Orienteringskursformen passar utmärkt för våra elever och för innehållet. Dels ger det en introduktion till företagande och dessutom får eleverna med sig ett intyg från kursen.
– Sedan började det stora arbetet med kontakt med Ester, Linn Ney (stiftelsens initiativtagare) och Marie Litholm (kursledare). Vi funderade tillsammans över ett upplägg som skulle passa just de elever som vi hade identifierat som potentiella företagare.
Biträdande rektor Malin Wilje, personalen och eleverna är mer än nöjda med det lyckade samarbetet. Det har varit mycket lärorikt och har stärkt eleverna i deras framtidstro.
– Vi hoppas på nytt att statsbidrag ska beviljas till samma eller en ny grupp. Fler kvinnor borde få samma chans! avslutar Malin Wilje.