Ivana Eklund reflekterar
På talets grund
Text: Ivana Eklund
[2021:03, 2021-03-15] Att prata är att lära, av varandra och tillsammans. Samtal är grunden för kunskapsbygget.
Ja, det tror jag! Särskilt på sfi där det är så viktigt med en undervisning som utgår från och tar vara på varje enskild elevs tidigare erfarenheter, samtidigt som man bygger vidare på redan befintliga kunskaper och utvecklar de tankar som eleverna redan bär på. Kan man få kläm på utgångsläget på ett annat sätt än genom talet? Jag tvivlar.
För mig som lärare har begreppet ”på talets grund” blivit mer än en undervisningsmetod. Snarare en pedagogisk filosofi. Särskilt på nybörjarnivån på studieväg 1 var talet alltid alltings början. I och för sig var det snarare en bild eller en gemensam upplevelse av något slag som var själva början, men bara som ett stöd för talet som skulle till.
Bekräftelse och samspel
Eleverna gav ord och fraser som de redan kunde klä sina tankar, erfarenheter och känslor med och jag gav dem vad de ännu saknade. På så vis utvidgade vi språket tillsammans. Jag såg att de kunde och de visste det.