Ny avhandling
På väg mot yrkesidentitet
Text: Annsofie Engborg.
[2024:03, 2024-03-15] Att läsa en yrkesutbildning innebär inte enbart att bli skicklig i själva hantverket. Det innebär en mångfacetterad studietid där eleven bland annat även att skolas in i en yrkesroll och yrkesidentitet. Hur gör man det?I Tobias Lasse Karlssons avhandling ”Something to Do, Something to Be” (2023) utforskas identitetsutvecklingen hos de vuxna yrkeseleverna. I studien undersöktes via intervjuer hur yrken lärs ut i yrkesutbildning. Intervjuerna genomfördes under olika stadier i yrkesutbildningen och i övergången till arbetslivet, om hur de ser på sig själva, sin framtid, sitt yrke och sin utbildning.
Den teoretiska ramen fokuserar på identitet som begrepp och studerar elevers självuppfattning (eng. sense of self) och yrkeshabitus (eng. vocational habitus).
Resultatet visar att yrkesutbildningen inte bara ger en yrkesidentitet, utan deltagarna stärks även i hur de ser på sig själva i form av lärande individer eller som aktiva samhällsmedborgare. I utbildningen identifieras även barriärer som måste övervinnas för att fortsätta sin identitetsutveckling. Graden av identitetsutveckling beror på olika faktorer.
Tobias Lasse Karlsson konstaterar att processen att lära ett yrke inte enbart hör ihop med frågor om yrkeslärande, utan är snarare ”en komplex social resa” där flera ”underliggande strukturella utmaningar” förekommer.
Vad kan yrkeslärare ta till sig ur din studie?
Ur abstract:
Elevernas lärandeprocesser påverkar också hur eleverna identifierar och avidentifierar sig med/från olika utbildnings- och yrkespraktiker, vilket i sin tur påverkar hur de aktivt deltar och interagerar i dessa praktiker. Hur framgångsrika de väl är i sin yrkesidentitetsutveckling beror därtill på olika faktorer kopplade till deras möjlighet att tillhöra de sociala praktiker som erbjuds av utbildningen, i förhållande till mängden tid i skolan och tillgång till arbetsplatsförlagd utbildning. Därtill kan processen att lära sig ett yrke vara en komplex social resa och resultaten visar på att det finns en risk i att tillskriva elevernas utmaningar enbart till frågor som rör yrkeslärande då detta kan förbise underliggande strukturella utmaningar som studenterna står inför.
Läs avhandlingen: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1807008&dswid=8606