Podd: Sfi och elevernas skriftbruk
”Vi ska inte bara lära ut, utan också samtala om skrift”
Text: Annsofie Engborg. Foto: Mikael M Johansson
[2022:05, 2022-05-15] I podden ”På ren svenska” (Gothia kompetens) gästar fil. dr. Jenny Rosén som tillsammans med poddledaren Staffan Dopping samtalar om skriftbruk och litteracitet på sfi för sfi-elever med kort skolbakgrund.Jenny Rosén resonerar inledningsvis om det problematiska att definiera gruppen vuxna som ännu inte har lärt sig att läsa och skriva för ’analfabeter’.
– Det synliggör ett bristperspektiv, konstaterar Jenny Rosén. De har naturligtvis mött skrift i olika situationer och kunnat hanterat dessa på ett eller annat sätt.
De vuxna vi möter på studieväg 1 har med sig en stor uppsättning erfarenheter och kompetenser, men har ännu inte automatiserat sin läs- och skrivförmåga. I mötet med vuxna är det därför viktigt att vi ser dem som just de kompetenta individer de är och inte fastna i att se dem som en grupp som har brister.
Vi behöver utgå från vad de har för behov till vardags att kunna skriva, exempelvis som förälder. Som lärare ska vi inte fastna i dessa vuxnas brister, utan snarare se vad de faktiskt kan och utveckla deras språk och förmågor utifrån det. Den skriftliga förmågan kan exempelvis röra digitala kommunikationssituationer.
– Den skrift de behöver som vuxen och ny i Sverige är att utgå från deras situation och behov. Elevens faktiska behov är mer att kunna hantera Bank-ID än att skriva vissa ’skoltexter’.
Jenny Rosén framhåller även vikten av att skrivande på sfi inte bara ska stanna vid att forma bokstäver och öva att skriva ord och texter.
– Att samtala med varandra om skrift och skriftens betydelse i den vuxnes liv och för den vuxnes identitet är minst lika viktigt, konstaterar Jenny Rosén.
Lyssna till poddavsnittet: https://poddtoppen.se/podcast/1314873972/pa-ren-svenska-en-podcast-for-sfi-larare/deltagares-skriftbruk