Ny studie om stöd inom vuxenutbildningen
Rektorers och pedagogers uppfattningar och erfarenheter av elevers behov av stöd
Text: Annsofie Engborg.
[2024:05, 2024-05-15] Det finns inget lagkrav på att ha en specialpedagog på komvux. Lärare inom komvux har svårt att att upptäcka behov av stöd eftersom kompetens att utföra utredningar saknas, fastslår Ann-Sofie Karlsson i sin studie (2023).I studien undersöks rutiner för att upptäcka elevers svårigheter och behov av stöd. Lärarna i studien resonerar kring hur behovet ser ut och vilka möjligheter och begränsningar som finns avseende stödinsatser.
Resultatet visar svårigheter som uppstår då specialpedagogisk kompetens saknas, vilket medför att lärarna får använda egen gemensam bedömning för insatser.
Abstract:
Denna studie inriktar sig mot stöd inom vuxenutbildningen. Studiens syfte är att undersöka det pedagogiska arbetet med fokus på stöd inom Komvux. I undervisningen ska Komvux, enligt skollag och läroplan, ta hänsyn till elevers olika behov (SFS 2010:800). Därför kan det pedagogiska arbete som studeras i denna studie sägas ha specialpedagogiska dimensioner.
Arbetets metodansats utgår från en kvalitativ studie där valet av empiri är semistrukturerade intervjuer. Valet av informanter till min studie är rektorer och pedagoger från två komvuxverksamheter som intervjuas om sina uppfattningar och erfarenheter av elever som är i behov av stöd.
Empirin har analyserats utifrån en tematisk analys. Det teoretiska perspektivet som har använts i studien är det relationella och salutogena perspektivet utifrån en specialpedagogisk utgångspunkt. I studien redovisas vem som studerar på komvux, pedagogernas resonemang om elevers behov av stöd, rutiner för att upptäcka elevers svårigheter, vilka möjligheter som finns att tillgodose elevernas behov och vilka begränsningar som finns kring stöd.
Resultatet i studien visar att elever inom vuxenutbildningen är en heterogen grupp med väldigt olika förutsättningar och med en varierad skolupplevelse. Många av eleverna som kommer till vuxenutbildningen bär med sig ett misslyckande från tidigare skolgång och några kommer till sfi som analfabeter. Studien visar att pedagoger ofta upplever svårigheter i arbetet att upptäcka behov av stöd då kompetens att utföra utredningar saknas. Om specialpedagogisk kompetens ska finnas tillgänglig inom vuxenutbildningen är upp till varje chef att avgöra. Då en verksamhet inte har tillgång till specialistkunskaper är det upp till lärarna att avgöra hur man ska möta elever i behov av stöd.