Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, sedan 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2024:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2024, Temat i det här numret är NPF och tydliggörande pedagogik.

Sfi-lärartidningen 2024:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2024, Temat i det här numret är AI och teknikstödd språkutveckling.

Sfi-lärartidningen 2024:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2024, Temat i det här numret är kombinationsutbildningar.

Sfi-lärartidningen 2024:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2024, Temat i det här numret är rättning.

Sfi-lärartidningen 2023:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2023, Temat i det här numret är skriftlig kommunikation.

Sfi-lärartidningen 2023:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2023, Temat i det här numret är Vägar till lärarutbildning.

Sfi-lärartidningen 2023:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2023, Temat i det här numret är föräldraskap.

Sfi-lärartidningen 2023:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2023, Temat i det här numret är öva uttal.

Sfi-lärartidningen 2023:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2023, Temat i det här numret är framtidens sfi.

Sfi-lärartidningen 2023:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2023, Temat i det här numret är språkutvecklande undervisning.

Sfi-lärartidningen 2023:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2023, Temat i det här numret är yrkesspråk.

Sfi-lärartidningen 2023:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2023, Temat i det här numret är minoriteter och minoritetsspråk.

Sfi-lärartidningen 2023:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2023, Temat i det här numret är språkdidaktik.

Sfi-lärartidningen 2022:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2022, Temat i det här numret är sociala medier.

Sfi-lärartidningen 2022:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2022, Temat i det här numret är elevaktiva arbetssätt.

Sfi-lärartidningen 2022:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2022, Temat i det här numret är lässtrategier..

Sfi-lärartidningen 2022:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2022, Temat i det här numret är folkhögskolan..

Sfi-lärartidningen 2022:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2022, Temat i det här numret är fortbildning..

Sfi-lärartidningen 2022:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2022, Temat i det här numret är skrivövningar..

Sfi-lärartidningen 2022:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april  2022. Temat i det här numret är transspråkande.

Sfi-lärartidningen 2022:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars  2022. Temat i det här numret är motivation.

Sfi-lärartidningen 2022:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari  2022. Temat i det här numret är pragmatik.

Sfi-lärartidningen 2021:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december  2021. Temat i det här numret är hörförståelse.

Sfi-lärartidningen 2021:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november  2021. Temat i det här numret är uttal.

Sfi-lärartidningen 2021:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober  2021. Temat i det här numret är appar.

Sfi-lärartidningen 2021:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september  2021. Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2021:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2021. Temat i det här numret är samtal.

Sfi-lärartidningen 2021:05,

Majlutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2021. Temat i det här numret är akademiker (studieväg 3).

Sfi-lärartidningen 2021:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2021. Temat i det här numret är sfi.

Sfi-lärartidningen 2021:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2021. Temat i det här numret är muntlig färdighet.

Sfi-lärartidningen 2021:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2021, Temat i det här numret är texter omkring oss.

Sfi-lärartidningen 2021:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2021, Temat i det här numret är dyslexi.

Sfi-lärartidningen 2020:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2020, Temat i det här numret är kollegialt lärande.

Sfi-lärartidningen 2020:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2020, Temat i det här numret är estetiska inslag i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2020:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2020, Temat i det här numret är yrkes-sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2020, Temat i det här numret är myndigheterna.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Ta hjälp av Specialpedagogiska skolmyndigheten - [2024:05, 2024-05-15] Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder stöd och hjälpmedel för att göra all undervisning så inkluderande som möjligt. Beroende på undervisningsform och elevens diagnos kan flera olika didaktiska val göras. Lärare som möter vuxenstuderande med funktionsvariationer behöver göra sin undervisning tillgänglig. Specialpedagogiska skolmyndigheten arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska få tillgång till utbildning där det finns en god kunskap om hur tillgängliga läromiljöer bäst utformas.
Läs mer
Inkluderande undervisning i praktiken - [2024:05, 2024-05-15] Alla elever ska på ett rättvist sätt ska kunna förvärva de kunskaper som en utbildning erbjuder. Därför behöver läraren bedriva en inkluderande undervisning. Vad det i praktiken innebär är dock inte helt klart. En översiktsstudie som gjort på uppdrag av Skolforskningsinstitutet visar på olika strategier.  Människor har olika förutsättningar för att studera och därmed olika behov i undervisningen.
Läs mer
Digitala verktyg i den inkluderande undervisningen - [2024:05, 2024-05-15] Digitala verktyg är en tillgång som nu funnits länge i skolans värld. Genom att blanda det digitala och det analoga i undervisningen kan den göras mer inkluderande. Det är dock viktigt att understryka att det ena inte får utesluta det andra. Att det finns varierande behov och förutsättningar bland elever blir extra påtagligt när digitala verktyg används i undervisningen. Beroende på elevernas förutsättningar och individuella behov kan de antingen gynnas eller missgynnas beroende på om undervisningen sker i klassrum, på distans eller i kombination av de två.
Läs mer
Engagemang i ämnet svenska som andraspråk och flerspråkiga elevers lärande - [2024:05, 2024-05-15] Genom ett engagemang i Riksförbundet lärare i svenska som andraspråk får man ett nationellt nätverk och nya kontakter med likasinnade över hela landet. Vi på riksförbundet Svariks vill mer och vill bli fler. Under 2024 kommer vi att fortsätta stärka vår närvaro i debatten och vår kontakt med våra medlemmar. Vi kommer att erbjuda kollegiala samtal om stort och smått för att stärka varandra i vårt viktiga arbete och fortsätta ge ut vår medlemstidning Lisetten.
Läs mer
Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna - [2024:05, 2024-05-15] Vuxna, oavsett funktionsförmåga, behöver ges förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det är Specialpedagogiska skolmyndighetens uppdrag att verka för detta. De ger rådgivning i specialpedagogiska frågor till komvux och anpassad vuxenutbildning – och material i form av serien ”Att göra studiesituationen tillgänglig för vuxna". I serien finns följande titlar:
Läs mer
Struktur och tydlighet för alla elever - [2024:05, 2024-05-15] Sfi-lärartidningens aktuella tema, NPF, ger mig ärligt talat dåligt samvete. Jag önskar att jag kunde berätta om strukturerade arbetssätt som mina lärarlag implementerade för elever med NPF-diagnos. Jag önskar att jag kunde hänvisa till gedigen kunskap om att undervisa den här elevgruppen från lärarprogrammet. I min lärarverklighet har det mer handlat om sunt förnuft och trial and error.
Läs mer
1 2 3 101