Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, sedan 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2024:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2024, Temat i det här numret är rättning.

Sfi-lärartidningen 2023:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2023, Temat i det här numret är skriftlig kommunikation.

Sfi-lärartidningen 2023:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2023, Temat i det här numret är Vägar till lärarutbildning.

Sfi-lärartidningen 2023:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2023, Temat i det här numret är föräldraskap.

Sfi-lärartidningen 2023:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2023, Temat i det här numret är öva uttal.

Sfi-lärartidningen 2023:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2023, Temat i det här numret är framtidens sfi.

Sfi-lärartidningen 2023:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2023, Temat i det här numret är språkutvecklande undervisning.

Sfi-lärartidningen 2023:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2023, Temat i det här numret är yrkesspråk.

Sfi-lärartidningen 2023:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2023, Temat i det här numret är minoriteter och minoritetsspråk.

Sfi-lärartidningen 2023:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2023, Temat i det här numret är språkdidaktik.

Sfi-lärartidningen 2022:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2022, Temat i det här numret är sociala medier.

Sfi-lärartidningen 2022:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2022, Temat i det här numret är elevaktiva arbetssätt.

Sfi-lärartidningen 2022:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2022, Temat i det här numret är lässtrategier..

Sfi-lärartidningen 2022:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2022, Temat i det här numret är folkhögskolan..

Sfi-lärartidningen 2022:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2022, Temat i det här numret är fortbildning..

Sfi-lärartidningen 2022:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2022, Temat i det här numret är skrivövningar..

Sfi-lärartidningen 2022:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april  2022. Temat i det här numret är transspråkande.

Sfi-lärartidningen 2022:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars  2022. Temat i det här numret är motivation.

Sfi-lärartidningen 2022:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari  2022. Temat i det här numret är pragmatik.

Sfi-lärartidningen 2021:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december  2021. Temat i det här numret är hörförståelse.

Sfi-lärartidningen 2021:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november  2021. Temat i det här numret är uttal.

Sfi-lärartidningen 2021:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober  2021. Temat i det här numret är appar.

Sfi-lärartidningen 2021:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september  2021. Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2021:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2021. Temat i det här numret är samtal.

Sfi-lärartidningen 2021:05,

Majlutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2021. Temat i det här numret är akademiker (studieväg 3).

Sfi-lärartidningen 2021:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2021. Temat i det här numret är sfi.

Sfi-lärartidningen 2021:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2021. Temat i det här numret är muntlig färdighet.

Sfi-lärartidningen 2021:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2021, Temat i det här numret är texter omkring oss.

Sfi-lärartidningen 2021:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2021, Temat i det här numret är dyslexi.

Sfi-lärartidningen 2020:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2020, Temat i det här numret är kollegialt lärande.

Sfi-lärartidningen 2020:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2020, Temat i det här numret är estetiska inslag i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2020:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2020, Temat i det här numret är yrkes-sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2020, Temat i det här numret är myndigheterna.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Att rätta eller inte rätta, det är frågan - [2024:02, 2024-02-15] Vårvintern biter sig envist fast ännu en tid, men mitt i februari lyser åtminstone semmeldagen och Alla Hjärtans Dag upp. Dessa dagar blir ofta givna samtalsämnen i undervisningen, eller hur? Det har länge talats om formativ återkoppling inom vuxenutbildningen. Dylan Wiliam har lärt oss att inte bara ge återkoppling i form av vad i texten som är bra och vad som behöver utvecklas.
Läs mer
Lärare i forskningscirkel om individanpassad undervisning - [2024:02, 2024-02-15] Centralt i läroplanen Lvux 12 är individanpassad undervisning. Hur är den möjlig i heterogena sfi-klassrum? Ann-Charlott Gunnarsson (LiU) undersöker i sin licentiatavhandling (2023) via en forskningscirkel för språklärare på komvux hur metoder för individanpassad undervisning kan utformas. I licentiatavhandlingen Vuxeneleven i fokus: Att utforma metoder för individanpassad undervisning i en forskningscirkel vid Komvux (Gunnarsson 2023) samlas nio språklärare, däribland både sfi- och sva-lärare, för att i gemensam forskningscirkel arbeta kring processen i kunskapsutveckling om metoder för individanpassad undervisning.
Läs mer
Rättning – vad, när, hur? - [2024:02, 2024-02-15] För att utvecklas i ett språk behöver individen återkoppling. Däremot ger inte all återkoppling önskad effekt. Olika typer av återkoppling ger olika effekt. I läraryrket är rättning en del av återkopplingen. Rättning och kommentarer upptar en stor del av lärarens arbete. Dels kan rättningen bestå av att explicit visa alla fel i texten och att skriva det rätta för att visa eleven vad som är korrekt.
Läs mer
Att mötas över studievägarna - [2024:02, 2024-02-15] Ord, fraser och uttal kan med fördel övas tillsammans i vardagsnära talövningar och i sång. I Falkenberg möts sfi-eleverna över studievägsgränserna för att varannan vecka öva dialoger och varannan vecka sjunga i kör. Den återkommande kritiken i Skolinspektionens senaste rapporter är att sfi-undervisningen inte är tillräckligt vardagsnära.
Läs mer
Att kommunicera via skrift - [2023:12, 2023-12-15] Att kunna kommunicera skriftligt betyder att eleven kan föra ut ett budskap via skrift och att mottagaren kan tolka och förstå det som är skrivet – vilket inte är så lätt när man som elev på sfi är ny i språket och då kan man ibland behöva specialpedagogiskt stöd och hjälp på vägen. Skriftlig kommunikation kräver att eleven har ett tillräckligt stort förråd av ord att välja bland
Läs mer
Till den det vederbör - [2023:12, 2023-12-15] Både nu och då läser jag Gösta Knutssons klassiska saga om Nalle Lufs för mina barn. Nalle Lufs tillsammans med sin hundkamrat Skrutten vill ge sig ut på resa till Sundbyberg eller Afrika, för att se världen lite. Naturligtvis behöver de be om lov och således finner Nalle Lufs sig själv i hemma hos postmästarfrun Brevander tillika Skruttens matte. I ett trevande försök att få till stånd en konversation frågar Nalle Lufs om det skrivs mycket brev så här års.
Läs mer
1 2 3 4 95