Skolporten:

”Vi hoppas vara kunskapsplatsen för alla lärare”

Text: Annsofie Engborg

[2020:01, 2020-01-15] En stor del av sfi-lärares kompetensutveckling är informell och sker inom lärarkollegiet samt via facebookgrupper, poddar och webben i övrigt. Skolporten är en oberoende aktör sedan 2000.

Skolportens roll är att vara omvärldsbevakare och fortbildare, och kan följas via sin tidning och nyhetsbrev.

– Via webben och Skolportens omvärldsbevakningstjänst kan lärare själva hitta aktuell forskning samt nyheter inom just det område som de är intresserade av, säger Birgitta Hartzell, vd på Skolporten.

– En väg att gå är att använda sökfunktionen på webbsidan under fliken för forskning, där sfi finns som en kategori. Jag vet arbetsplatser som använder sidan för att hitta relevant forskning som man sedan gemensamt i kollegiet djupdyker i och diskuterar. Att läsa och diskutera aktuell forskning kan ge många idéer och nya infallsvinklar till sin egen undervisning.

 

Skolporten har tidigare anordnat konferens för sfi-lärare. I dagsläget finns dock ingen ny sådan satsning planerad. Skolporten har inget särskilt fokus på sfi.

– Styrkan är att vi (Skolporten, anm.) bevakar så många olika områden. Vår verksamhet är bred, vi hoppas vara kunskapsplatsen för alla lärare, avslutar Birgitta Hartzell.

I Skolportens magasin har sfi-undervisningen belysts tidigare i ”Från sfi till komvux” och ”Världen & vi”.

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.