Skolverkets seminarium om AI
[2024:04, 2024-04-15] I ett öppet seminarium arrangerat av Skolverket i början av april bjöds det på ett smörgåsbord av föreläsare, flera lärare och en doktorand i språk, om lärares och elevers användning av generativ AI och Chat GPT.Med på seminariet var Mats Larsnäs som visade hur VR kan användas i språkundervisningen. Och Joel Rangsjö, språklärare i Jönköping visade hur han och hans elever i moderna språk kunde använda avatarer för att utveckla kunskaper både om språket och länder där språket talas.
Jonatan Tensetti, sfi-lärare Trelleborg, är lärare i sfi och sva och visade under seminariet hur du ska tänka kring när du som lärare fomulerar din prompt. Den kan användas för att skapa texter, skapa frågor till texter samt till översättningshjälp. Tensetti menar att varje prompt ska bestå av en information i fyra delar: roll, uppgift, kontext och format.
– Strukturen har visat sig i forskning har gett mest resultat, deklarerar Tensetti.
Exempel på sådan struktur kan vara enligt följande:
- Roll: Anta rollen som tolk med expertis inom kartläggning på SFI.
- Uppgift: du ska löpande tolka ett samtal mellan mig och mina elever.
- Kontext: Mina elever på SFI är nyanlända från Ukraina, de kan bara ukrainska. Jag är deras lärare och kommer använda dig som tolk under ett kartläggningssamtal.
- Format: När du hör en mening på ukrainska så översätter du innebörden av den meningen till svenska och när du hör en mening på svenska så översätter du innebörden av den till ukrainska.
Man kan ”systemprompta” i Poe, där man ger chatboten en roll. Att exempelvis föra en sokratisk dialog med eleven, det vill säga att boten ställer frågor och fördjupande följdfrågor. Ett exempel på ett pedagogiskt upplägg är att använda strukturen ECPA – enskilt, chatbot, parvis, alla. Inledningsvis ger läraren en fråga till eleven som funderar enskilt (E) och därefter har eleven en dialog med chatboten (C). Chatboten ställer frågor till eleven så eleven strukturerar sina tankar, Efter det diskuterar eleven frågan tillsammans i par (P). Avslutningsvis diskuteras frågan i helklass med alla elever (A).
–Syftet är att chatboten ställer motfrågor till eleven så den fördjupar elevens tankar. Den ska alltså inte komma med svar åt eleven. Efter dialogen med eleven kan eleven be chatboten att sammanfatta, förklarar Jonatan Tensetti..
Det räcker om du har gratisversionen av ChatGPT, en open ai, så kan du skriva prompterna där. Du kan använda boten för att förenkla och formulera om en läromedelstext och samtidigt fetmarkera svåra ord i texten.
Tillsammans med språkläraren Joel Rangsjö har Tensetti sajten Ai i undervisningen: https://www.aiit.nu/om
Ordkunskap och kvalificerade gissningar
Under seminariet talade även Monica Cardozo som är språklärare och medievetare. I hennes presentation påpekade hon vikten av kritiskt tänkande i elevens utveckling av digital litteracitet. Digital kompetens finns inskrivet i läroplanen och är också närmast ett krav i arbetslivet, om än i olika grad och av olika slag. Monica Cardozo, även Apple Distinguished Educator, Apple Professional Learning Specialist och Microsoft Innovative Educator Expert, visade hur man kan arbeta med ordkunskap och sångtexter med generativ AI.
– Jag låter eleverna träna befogade gissningar, inte bara gissningar. Det är en bra strategi i att utvecklas i språket.
Patricia Diaz, doktorand på KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) visade även hur man kan prompta för att få ChatGPT att utföra det man önskar. Man kan även ”metaprompta”, det vill säga be ChatGPT om att formulera passande promptar: ”Ge förslag på prompter som en chatbot kan använda för att ge förslag som syftar till att förbättra lärande” eller varför inte ”Skapa en prompt som en elev kan använda för att arbeta med en text på olika sätt”. Patricia betonade användbarheten för både lärare och elever.
– Det här är för viktigt för att bara ses som ”en kul grej”.
Det blev ett intensivt och omtumlande tvåtimmarsseminarium i Skolverkets regi. Mycket konkreta kortföreläsningar som alla visade hur vi kan använda generativ AI både som lärare och elev. Här finns frågeställningar för lärare, elever och rektorer att diskutera vidare: https://drive.google.com/file/d/1gbMXDqE9WkO-Ad-6OBRGn49U3PShO897/view
./.