Skriftlig kommunikation
Text: Annsofie Engborg.
[2023:12, 2023-12-15] En del av vardags-, studie- och yrkeslivet består av att skriva meddelanden och andra olika typer av texter. När behöver man kunna kommunicera i skrift?
I det dagliga livet kommunicerar vi via sms, e-post och chatt. Meddelanden som skrivs är av både jobbrelaterade och av privat karaktär. För alla vuxna i utbildning är skrivandet ett högst naturligt inslag för att kunna visa sina språk- och ämneskunskaper.
Att kommunicera skriftligt innebär att kunna uttrycka tankar, kunskaper, känslor och åsikter, men framför allt även att kunna ge information, uttrycka önskemål och uppmaningar eller besvara sådana. I många yrken behöver man kunna återge vad som har hänt på arbetsplatsen under dagen och föra någon typ av loggbok eller annan dokumentation som ska läsas av övertagande kollega.
Vid alla sammanhang där skriftlig kommunikation sker är det viktigt att individen kan uttrycka sig klart och enkelt, så att mottagaren förstår och kan ta till sig den nödvändiga informationen. Det är just detta som sfi-undervisningen innehåller, skriftliga övningar för att stärka eleverna i sin förmåga att kommunicera med andra med olika syften, i olika sammanhang