Spela in film med Explain EDU

Text: Annsofie Engborg/Ivana Eklund

[2019:11, 2019-11-15] Det finns många olika sätt att flippa undervisningen. Genom att skapa filmer och ge eleverna möjlighet att se dem inför, under och efter lektionen stimuleras elevernas olika sinnen och vi ökar möjligheten till att stärka elevernas lärande.

Ivana Eklund är föreläsare och lärarfortbildare. På sin webbplats har hon en verktygslåda med tips och idéer vad du kan använda för verktyg i undervisningen. Denna höst skriver hon bland annat om appen Explain EDU.

 

Ur bloggen 6 oktober 2019:

Att flippa klassrummet

När jag åker runt och föreläser om digitala resurser och flippat klassrum i sfi-undervisningen, kommer alltid förr eller senare en och samma prosaiska fråga upp: ”Vad använder du för app att spela in dina filmer med?” Och svaret? Det är för det mesta appen Explain EDU som jag använder – har gjort så i flera år nu. Den är en bra app. Det finns förstås andra appar/verktyg som fungerar på ett liknande sätt, t.ex. Educreations som jag också har testat. Men till slut fastnade jag för Explain EDU och är nöjd med den. Explain EDU är en betalapp för iOS. Priset som är 149 kr kan tyckas vara högt, men med tanke på alla fantastiska funktioner den erbjuder är den värt de pengarna, tycker jag.

 

En smartboard i miniatyr med ljud- och skärminspelning

Explain EDU är en interaktiv whiteboard: en smartboard i miniatyr med skärm- och ljudinspelning. Allt du skriver, ritar eler pekar på på skärmen och allt du säger samtidigt under inspelningen spelas in och kan sedan sparas som en video. Om du läser, kan du använda en rörlig markör för att visa var någonstans i texten/på sidan du läser, vilket är viktigt att kunna göra för att inte tappa eleverna på vägen. Videon kan vidare exporteras till Youtube eller läggas upp på skolans lärplattform.

 

Visualiseringar, multimodalitet och individanpassning

Att visualisera genomgångar och tydliggöra instruktioner och lärandemål genom en videoinspelning ingår i  formativa arbetssätt (Dylan Wiliam). När du spelar in det du vill att eleverna förstår och tar till sig, kombinerar du text, bild, rörliga animationer och ljud. Med andra ord skapar du ett digitalt, multimodalt innehåll. Digitalt innehåll är lätt att dela via webben och därmed kan du göra ditt undervisningsmaterial tillgängligt för eleverna på ett helt annat sätt än analoga texter.

 

Visualisering, multimodalitet och tillgänglighet är viktiga plusfaktorer, inte minst när det gäller att individanpassa undervisningen. Där underlättar tekniken mycket.

 

Filmade genomgångar är inte till för att användas i stället för en genomgång i klassrummet, utan meningen är att arbetet i klassrummet får en annan karaktär och dimension och tiden i klassrummet kan utnyttjas mer effektivt – exempelvis till att öva mer på språket. Videomaterialet bör ingå både före, under och efter själva lektionstillfället. Som genomgång, som repetition, som stöttning. Eleverna kan se och höra genomgången/inläsningen när de vill, var de vill och hur många gånger de vill och använda sig av den när de övar. Därför behöver eleverna kunna komma åt videofilmerna snabbt, problemfritt och utan omvägar.

 

Att använda en digital resurs för att skapa visualiseringar och filmade genomgångar kan fungera som hävstång i lärandet och ge din undervisning ett rejält lyft. Men hur?

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.