Specialpedagogen

”Studiestrategier är superviktigt”

Text: Annsofie Engborg.

[2024:05, 2024-05-15] Alla elever är olika, men det som förenar elever inom NPF är att de behöver trygghet i relationen med sin lärare, fastslår specialpedagogen Jessica Malmgren.

Det finns inget lagkrav på att komvux ska ha elevhälsa eller specialpedagog. På Hermods finns flera specialpedagoger som ingår i ett nätverk som samordnas av Jessica Malmgren i Malmö. Hon framhåller vikten av att alla elever, och elever inom NPF-spektrat i synnerhet, behöver känna att de har en lärare som de kan lita på, som tror på en och vill hjälpa en. Att läraren är inlyssnande bidrar till att eleven vågar ställa frågor – och läraren upprätthåller relationen genom att ställa nyfikna frågor till eleven.

Hur vet man vilka reella behov eleven har?

– Ibland kan elever komma med orimliga krav. Det upplevda behovet kan vara att sitta själv och ha en egen lärare. Här är det viktigt att läraren ställer frågor för att förstå vad eleven egentligen behöver. Det bakomliggande kan vara att eleven störs av omgivningen och blir distraherad av ljud- och synintryck. Här kan det kanske räcka att eleven placeras så han eller hon inte ser alla, och använda hörselkåpor. I god relation kan man hitta lösningar tillsammans.

– Det viktiga är alltså trygghet i grupp och ett tillåtande klimat.

Vad ska lärare tänka på?

– Tydliggörande pedagogik och struktur är superviktigt. Lektionsplaneringens struktur och instruktioner behöver bryta ner undervisningen i hanterbara delar, exempelvis kan checklistor stötta. Elever kan ha problem med exekutiva funktioner: planera, genomgöra, slutföra en uppgift. De kan få hjälp på vägen genom en checklista.

– Elever kan få panik när de ser hela uppgiften. Gör hellre små kullar av ett stort berg, det vill säga små hanterbara delar, med tät framåtsyftande återkoppling. ”Nu klarade du det här, nu behöver du göra det här till nästa delmål.” En tät framåtsyftande återkoppling är en framgångsfaktor.

Eftersom alla elever är enskilda individer finns det inte ett recept för alla. Jessica Malmgren förklarar att ett variationsrikt undervisningsupplägg ofta uppskattas och att alla elever behöver tankepaus emellanåt.

– Korta pauser behöver alla. Planera in gemensam kort paus. Det kan vara så enkelt som att ställa sig upp, snurra ett varv och sätta sig igen.

Utöver relation, struktur och tydlighet, vad mer behöver eleven?

– Hjälp med studiestrategier och planering är superviktigt. Hur man planerar sin studievecka. Sedan kan jag inte nog betona att språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt går väl här hand i hand gynnsamt för alla.

 

Jessicas tips för fördjupande läsning

  1. Spsm:s studiepaket för vuxna. Här kan du möta filmer med vuxna med NPF som berättar hur de fungerar.
  2. Bra bok: Tydliggörande pedagogik (Natur & Kultur). Informationsrik bok om vad som kan vara klurigt. Här kan du läsa och lära om diagnoser, impulskontroll, examinationer och bedömning. Matnyttig bok i lagom format och omfång.
  3. Utbildningsradions filmer om studiestrategier. Titta på programserierna Orka plugga och Pluggkoden. UR är verkligen en guldgruva!

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.