Texter omkring oss
Text: Annsofie Engborg
[2021:02, 2021-02-15] Varje dag möter sfi-eleven läromedelstexter, digitala texter i lärplattformen och den text som finns i olika appar. Gemensamt för dessa texter är att det är information, instruktioner och texter av berättande, beskrivande och kanske skönlitterärt slag. Vilka texter möter eleven utanför undervisningen?
I vardagslivet omges vi ständigt av texter. Eftersom vi använder texter i vårt sociala liv behöver vi kunna läsa och skriva texter i sociala medier, i chattar och i sms. I sociala sammanhang används korta texter för att berätta, beskriva eller informera. Även tankar, åsikter och reflektioner kommer till uttryck. För att delta i andra personers dialog behöver vi därför både kunna läsa och skriva.
I hemmet omges vi också av texter. Innehållsförteckningar och instruktioner på matvaror, rengöringsmedel, tvättlappar och proppskåp. För varje teknisk pryl medföljer ett instruktionshäfte och beskrivning av skötsel. I brevlådan kommer reklam, informationslappar och någon tidning. Vardagen består även om andra texter omkring oss – skyltar och symboler både i och utanför hemmet. Vi förväntas förstå informations- och förbudsskyltar på bussen, utanför affären och i väntrummet.
Även i arbetslivet möter vi texter av allehanda slag. Yrken som traditionellt sett ses som praktiska yrken innehåller alltfler texter som ska skrivas och läsas, scheman som ska förstås och händelser som ska dokumenteras.
I det mödosamma arbetet med att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder ingår att förstå texter omkring oss. Därför behöver de texter som sfi-eleven omges av vara just de texter som eleven läser och bearbetar i sfi-undervisningen. I litteracitetsutvecklingen behöver eleven förstå vad det är för typ av text och om avsändaren förväntar sig att mottagaren, läsaren, ska göra något.