Tydliggörande pedagogik för sfi

Text: Annsofie Engborg. Foto: Linn Mattsson.

[2024:05, 2024-05-15] Varje lärares utmaning är att tydliggöra undervisningen och innehållet på ett sätt som möjliggör att nå elevernas förståelse – och säkerställa att de har förstått undervisningens innehåll och vad övningar och uppgifter går ut på.

Tydlighet och struktur är återkommande svar på frågan om vad elever behöver för att göra undervisningen begriplig. Men vad menas med det? Och vad kännetecknar en tydliggörande pedagogik där eleven förstår instruktionen och lektionens innehåll? Vi har intervjuat Annelie Karlsson som kallar sig för Funkkonsulten och har medverkat i flera antologier på temat.

– Det är mycket stress involverat hos många elever, på sfi i synnerhet. Det är mycket som rör sig i huvudet, oavsett npf eller inte. Vi behöver vara uppmärksamma på symptom hos våra elever med trauman, sömnproblem och koncentrations.svårigheter, konstaterar Annelie Karlsson.

Vad behöver lärare i allmänhet tänka på i undervisningen för att nå sina elever?

– Det finns flera saker att tänka på, såsom tydlighet och struktur. Till strukturen som läraren har hör att arbeta med förförståelse inför nästa område man ska börja jobba med, och förberedelser, exempelvis inför studiebesök: Vart vi ska vi? Vad ska vi göra? Hur ska vi åka dit? Vad ska vi göra där? Se gärna en film på vart vi  ska och hur det ser ut på plats, var man ska gå in och så vidare. Annars tappar vi dem.

– Instruktioner måste vara tydliga och ges muntligt, skriftligt och med visuellt stöd.

Annelie Karlsson beskriver även vikten av att verkligen jobba med och bearbeta betydelsen och användningen av begrepp. Ord som vi inte förstår blir inte lika skrämmande om vi tidigare har stannat upp och bearbetat dem.

– Repetition är viktigt, slår Annelie Karlsson fast.

Vad behöver elever med NPF i synnerhet?

– Korta instruktioner, muntligt, skriftligt och med visuellt stöd. Widget/ikoner från Word. Bra med symboler för minnet. Videoinspelade instruktioner. Då kan eleverna backa och gå tillbaka. Då känner eleven sig lättad, eftersom man inte behöver fråga många gånger.

– Tydlighet som timer för att se tiden och hur långt det är kvar. De behöver namn på vad man gör. Läraren kan säga ”Det här är en strategi som du använder och kan använda igen nästa gång”. Stöd i hur man tar sig an en uppgift, följer en instruktion och hur man kan göra för att komma i mål.

Annelie Karlsson funderar och resonerar kring hur lärare kan fördjupa sina kunskaper om NPF. Utöver SPSM:s material om att undervisa vuxna med NPF handlar det om att se över den fysiska och pedagogiska miljön. Allt från fördjupade samtal kring vad det är som är svårt för eleverna till konkreta insatser som att skapa skyltar som gör att det blir lättare för alla att hitta på skolan.

Hon menar att sfi-lärare behöver vara medvetna om att ljud som skrapljud eller plötsliga höga ljud kan skapa en oro från ett tidigare trauma. Eleverna behöver ett lugnt och tryggt klassrumsklimat.

– Det finns exempelvis knätyngd filt för att känna lugn, förklarar Annelie Karlsson.

Finns det något som är särskilt viktigt för lärare att tänka på?

– Ja, lärare behöver ta ett lagom grepp för att det ska bli av. Och ledningen måste leda.

 

./.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.