Att organisera kombinationsutbildningar
”Undervisning är ett tillsammansarbete”
Text: Annsofie Engborg. Foto: Högskolan Väst
[2024:03, 2024-03-15] Kombinationsutbildningar, där sfi- och sva-elever studerar en yrkesutbildning i kombination med sin språkkurs, brukar kännetecknas av tre olika organisationssätt: parallell, kombinerad eller integrerad utbildning. Den mest framgångsrika verkar vara den integrerade utbildningen.Linda Febring, doktorand vid Högskolan Väst, har studerat kombinationsutbildningar sedan 2019, då hon som adjunkt var med i ett forskningsprojekt inriktat på möjligheter till muntlig kommunikation, tillsammans med kollegan Alastair Henry. I dag är hon halvvägs i doktorandstudierna, vilket innebär att hon ännu inte har några färdiga resultat, men har ändå kunnat förvärva vissa insikter och tankar om utbildningen.
Vilka är de viktigaste insikterna som du fått hittills?
– Jag slås av att samarbete är väldigt viktigt. Samarbete krävs för att få till lyckade kombinationsutbildningar. Det är verkligen nyckeln till att få det att fungera. Och praktikplatserna måste med, berättar Linda Febring.
Vad har förvånat dig när du har studerat komboutbildningar?
– Inget specifikt ännu. Jag ser att det finns oerhört duktiga lärare som arbetar med eleverna. Och elever som verkligen vill lära sig. Det är ett starkt ömsesidigt engagemang kring lärandet. Alla vill få det att fungera.
Hur ser du att en optimal komboutbildning skulle kunna organiseras?
– När vi läser Skolverkets rapporter ser vi att de kombinationsutbildningar som finns organiseras på olika sätt – parallellt, kombinerat eller integrerat upplägg. Jag tror att vi ska se utbildningen som en enhet, en helhet. Det är det mest fördelaktiga. Vi behöver också se praktikplatsen som en arena för språkutveckling.
Hur ser du att sfi-lärare kan stötta yrkeslärare?
– Jag ser inte att sfi-lärarna egentligen ska stötta yrkeslärare. Kombinationsutbildning är ett tillsammansarbete. Lärarna behöver arbeta tillsammans och lära sig om varandras områden genom att planera och genomföra undervisning tillsammans.
Om Linda Febring
Namn: Linda Febring
Yrke: Doktorand och universitetsadjunkt
Lärosäte: Högskolan Väst
Aktuell med: avhandlingsprojekt om kombinationsutbildningar