UNESCO presenterar AI-kompetensramverk för lärare och elever
Text: Andreas Kjörling
[2024:09, 2024-09-15] Som en del i arbetet kring Agenda 2030 arbetar UNESCO kontinuerligt med att bevaka utvecklingen kring artificiell intelligens inom utbildningen. I somras presenterades två AI-komptensramverk för dels lärare dels för studenter.Under sommaren som gick presenterade UNESCO två AI-komptensramverk att användas av lärare respektive elever. AI-kompetensramverket för lärare definierar den kunskap, färdigheter och de attityder som lärare bör ha för att förstå AI:s roller inom utbildning och använda AI i sin undervisning på ett etiskt och effektivt sätt. AI-kompetensramverket, å andra sidan, tydliggör för elever den kunskap, färdigheter och de attityder som elever bör förvärva för att förstå och aktivt engagera sig med AI på ett säkert och meningsfullt sätt, både inom utbildning och utanför. Båda ramverken vägleds av principer om mänskliga rättigheter och behovet av att skydda mänsklig värdighet och integritet samt stärka mänskligt handlingsutrymme.
Ett genomgående tema utgörs av vikten att inte förlora dels den mänskliga agensen och handlingskraften och därmed också att fördjupa kunskaperna som krävs för etisk riktiga beslut och ett bibehållet mänskligt ansvarstagande.
UNESCO och AI
UNESCO har under flera år övervakat de stora effekterna av artificiell intelligens (AI) på utbildning för att ge vägledning för både politik och praktik. 2019 års Peking-konsensus om AI och utbildning erbjuder vägledning och rekommendationer om hur AI-teknik kan utnyttjas för att uppnå utbildningsmålen inom Agenda 2030. Här uppmärksammas framväxten av en uppsättning AI-kompetenser som krävs för effektivt samarbete mellan människa och maskin och rekommenderar att institutionella åtgärder vidtas på alla samhällsnivåer för att förbättra AI-kompetensen. Här betonar också att även om lärare inte kan ersättas av maskiner, har ett dynamiskt granskande och definierande av lärarnas roller och nödvändiga kompetenser blivit avgörande för all lärarpolitik, samt för att stärka lärarutbildningsinstitutioner och utveckla lämpliga program för att förbereda lärare till att effektivt arbeta i AI-rika utbildningsmiljöer.
I skrivande stund finns inga svenska översättningar av ramverken, men de engelska utgåvorna är relativt lätta att ta till sig och kan med fördel översättas med hjälp av just AI och en lagom dos manuell handpåläggning för att justera språket.
Andreas Kjörling, sociolog & doktorand