Uttalsundervisning på sfi

Text: Annsofie Engborg

[2019:05, 2019-05-15] Trots att prosodin påstås vara vägen till ’perfekt’ svenska prioriteras inte sådana övningar, konstaterar Angelica Lundvik i sin studie (2017).

I studien Uttalsundervisning på SFI undersöker Angelica Lundvik hur lärare i två mellanstora kommuner bedriver uttalsundervisning på sfi. Genom observationer och intervjuer ser Lundvik att lärare inte organiserar uttalsundervisningen inte följer eller bygger på några gemensamma teorier eller filosofier.

Uttalsundervisningen är avhängig den enskilda lärarens sätt att undervisa.

Av de rapporter som finns att tillgå om sfi är resultatet av uttalsundervisningen nedslående, konstaterar Lundvik. Det är inte bara kvaliteten som varierar. Faktum är att uttalsundervisningen inte sällan bortprioriteras.

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.