Gästskribent:
”Uttråkade studenter bidrog till min lust att skriva”
Text: Ylva Olausson
[2019:12, 2019-12-15] Arbetet med att skriva min första lättlästa bok för sfi inleddes när jag var svensklektor i Sydkorea och studenterna på en skrivkurs var uttråkade. För att liva upp dem delade jag ut inledningen till en kärlekshistoria på lätt svenska och uppgiften att skriva en fortsättning i par eller grupp. Ett arbetssätt jag rekommenderar!Textsamarbetet på skrivkursen i Seoul blev embryot till Gammal kärlek rostar aldrig (Studentlitteratur, 2010). I materialet, som finns i såväl analog som digital form, ligger mycket fokus på språkutvecklande övningar.
Sfi-elever behöver jobba med att befästa det högfrekventa ordförrådet. De behöver träna både intensiv och extensiv läsning där de mest frekventa orden återkommer. De behöver träna på en mängd olika texter.
När jag skriver lättlästa texter för sfi är huvudsyftet att innehållet ska vara underhållande, språkutvecklande samt leda till effektivt lärande.
Att locka till läslust strax efter introduktionen på sfi-kursen kan vara ett sätt att tidigt leda in eleverna på fritidsläsning. Ingen blir gladare än jag när sfi-elever säger att de har lånat någon av mina böcker på biblioteket.
Det finns mycket lättläst att välja på såväl analogt som digitalt. På https://svenskamedylva.com/ kan man gratis ladda ner tre lättlästa historier, text, ljud, övningar och facit.
Ylva Olausson
lärare, läromedelsförfattare, fil.mag. svenska som andraspråk