Skolverkets stödmaterial
”Vi lär oss i möten. Vi lär oss i autentiska situationer”
– om att planera, genomföra, efterarbeta studiebesök
Text: Annsofie Engborg
[2020:06, 2020-06-15] I Skolverkets stödmaterial för sfi finns filmer om att planera, genomföra och efterarbeta studiebesök.Förarbete av ett arbetsområde och ett studiebesök är ett sätt att arbeta med stöttning. Genom att förbereda eleverna vad som kommer att hända, vad som väntar dem, är de språkligt och mentalt förberedda.
I filmen ”Att undervisa utanför klassrummet” berättar sfi-läraren Elisabeth Söderström Persson om att hon genomför utomhuslektioner en gång i veckan.
– Vi lär oss i vardagen, så då går vi ut till den. Där blir det naturliga möten, säger Elisabeth Söderström Persson.
Mötet som uppstår är inte bara mellan eleverna och de personer som de möter, utan mötet mellan läraren och eleverna utanför klassrummet är också utvecklande. Liksom mötet mellan eleverna, utanför klassrummet. De naturliga frågorna som uppstår i den autentiska miljön ger en skjuts i den muntliga språkutvecklingen, menar Elisabeth Söderström Persson.
I filmen ”Att planera och genomföra studiebesök” berättar Elisabeth Söderström Persson om hur ett av hennes studiebesök med sfi-eleverna förbereddes genom att Naturskolan som skulle ta emot gruppen spelade in en film där de presenterade sig själva och det stundande studiebesöket. Allt för att eleverna skulle vara förberedda.
När eleverna kom fram till platsen på besöksdagen hade de en kort promenads vandring på en stig. Då hade eleverna med sig fotografier på växter och föremål som de skulle komma att se under den promenaden. Det blev en aktivitetsövning för dem att både se och namnge växterna och föremålen. När växen eller föremålet var funnet skulle de själva fotografera det.
– Det är viktigt att varje steg i undervisningen bygger på varandra. Det är viktigt att jag som pedagog vet vad jag vill förmedla och vilka moment jag vill lära ut, säger Elisabeth Söderström Persson, sfi-lärare.
Väl tillbaka till klassrummet har läraren och eleverna med sig fotografier och korta filmer som de tittar på gemensamt och pratar i preteritum om vad de gjorde och vad som hände – gärna knutet till något aktuellt grammatiskt fokus eller annat språkligt fokus. Läraren inleder genomgången och därefter skriver eleverna tillsammans om sin gemensamma dag utanför klassrummet.
Platser som sfi-läraren har besökt med sina elever tidigare är biblioteket, muséer, arbetsplatser, naturen. Dessutom har de genomfört stadsvandringar.
– Vi läser skyltar och tar reda på öppettider och priser och annan användbar information, så eleverna kan gå tillbaka hit igen, på egen hand, förklarar Elisabeth Söderström Persson.