Digital plattform för lärande
”Vi utvecklar plattformen tillsammans med användarna”
Text: Annsofie Engborg.
[2023:02, 2023-02-15] Tjangs, digitala läromedel för sfi, är en digital plattform som har utvecklats agilt med sina användare. Tiia Ojala, läromedelsförfattare och fil.mag. i svenska som andraspråk berättar om de språkdidaktiska perspektiven på plattformen.Hur ser du på att undervisa språk när det gäller att undervisa på sfi och motsvarande?
– Grupper på sfi och liknande utbildningar är självklart inte homogena. Men den gemensamma nämnaren är att alla bör få lära sig svenska på ett meningsfullt och för vuxna anpassat sätt. Att få kunskaper om samhället och arbetsmarknaden är något som de flesta behöver för att kunna integrera sig. Varje individ som inte lyckas få ett jobb på grund av att de inte vet hur man navigerar på arbetsmarknaden, är ett misslyckande för samhället. Därför tror jag stenhårt på att vi måste välja arbeta med teman som ger eleverna verktyg för framtiden i Sverige.
Tjangs har funnits en tid – hur har den digitala tjänsten utvecklats? Vad kan den nu som den inte kunde tidigare?
– Tjangs har egentligen inte marknadsförts så mycket utan plattformen har mest utvecklats samtidigt som vissa grupper använt den och gett oss respons. Nu är statistiken och kommunikationssystemet nästan på plats. Allt detta för att lärarna enklare kan följa upp lärandet och kommentera uppgifterna. Ett önskemål som kommit från flera grupper. Nu är vi hur nöjda som helst och redo för nästa steg!
Vad är nästa utvecklingssteg för Tjangs?
– Att storsälja till kommuner, utbildningsföretag och skolor så att vi även kan utveckla flera bokserier och eventuellt andra funktioner. ”The sky is limit” och tillsammans med användarna kan vi avgöra vad vi ska utveckla först.
Vilken språkdidaktisk teori och vilken språkdidaktisk forskning lutar sig dina digitala verktyg på?
– Innehållsmässigt fokuserar vi på sociokulturell teori och språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det är så viktigt att våra nysvenskar får kunskaper om viktiga saker som hur man söker jobb, ringer 112 eller hur man blir t ex undersköterska. Samtidigt utvecklas språket. Det är meningsfullt och viktigt för vuxna individer. Tjangs kan användas både i klassrummet och i distansundervisningen. Men det viktiga är ändå att ha så mycket interaktion, kognitivt utmanande nivå och uppföljning av lärande som möjligt.
Något övrigt du vill tillägga?
– Tjangs kan bli en plattform om precis det som sfi-lärarna önskar. En plattform som fokuserar på lärande och undervisning. Men vi behöver ert stöd för att växa. Förhoppningsvis hjälper alla sprida ordet om oss för att kunna göra det.