Yrke: Musikpedagog

Text: Annsofie Engborg

[2019:05, 2019-05-15] I Bergsjön utanför Göteborg undervisar Andreas Andersson. Han är författare till Musik i sfi-undervisningen (Liber).

 

Hej där, Andreas Andersson. Var arbetar du?

Jag jobbar som musikpedagog I Bergsjöns Församling där en hel del av mitt arbete består i att jobba språkutvecklande med musik. Just nu har jag två vuxengrupper varav en är med elever som går ett basår (ett samarbete med en Folkhögskola) samt ett språkcafé där blandningen av olika språkgrupper och spannet av olika nivåer är väldigt stor.

Du är författare till ”Musik i sfi-undervisningen”. Hur valde du ut låtar till den boken?

Valet av låtar till boken byggde på tidigare erfarenheter av hur en låt ”ska ” vara uppbyggd för att eleverna ska kunna ta till sig språket utan att behöva lägga för mycket tid på att lära sig sjunga en svår melodi. Eftersom melodin hjälper till att komma ihåg ord, fraser och innehåll så är en enkel melodi att föredra.

Att vara sfi-lärare är inte att vara musiklärare. Hur kan man ta in musik om man varken vill eller kan sjunga – och inte heller kan spela instrument?

Det är mycket enkelt. Överallt där tekniken finns – finns också låtarna, musiken och pedagogiken tillgänglig. Att låta elever lyssna på musik från t ex Spotify, Youtube etc och jobba med texter går lika bra som att presentera en låt genom att sjunga. Gör tävlingsmoment, jobba med helklass. Vad hör eleverna för ord de känner till? Hur många ord hör de tillsammans? Vad betyder texten som helhet?  osv.

Hur jobbar du med musik i sfi? Vad märker du funkar? När blir det riktigt bra?

När man hittar en text som talar till eleverna och är lyhörd för de diskussioner som uppstår i klassrummet. Då har man hittat rätt. Att jobba med musik är inte bara att sjunga. Det är också ett sätt att väcka nyfikenhet kring en berättelse i texten, fakta kring saker som nämns i låtens innehåll eller i berättelser kring kompositören eller textförfattaren – samtidigt som det är ett pedagogiskt hjälpmedel för att minnas och hänga upp inlärning på en melodi eller ett sammanhang.

Att jobba med utmaningar fungerar också alltid mycket bra. Att skriva texter tillsammans och ha en dialog kring hur man uttrycker sig i språket skapar alltid engagemang hos eleverna. Att jobba med härmsånger (call & response) när man ska lära sig uttal är också bra och det är ett roligt sätt att träna t ex vokaler.

Vad vill du säga till lärare som vill, men kanske inte riktigt törs ta in musik i sfi-undervisningen?

Bara gör det! Det skapar ytterligare en dimension för att lära sig saker och det är så lättillgängligt. Eleverna vill ofta skriva och läsa när de går  i skolan, men behöver introduceras i andra pedagogiska sätt att lära sig saker. Min erfarenhet under alla de år (16 år!) jag har arbetat med musik och språkutveckling är att musiken är ett jättebra komplement till övrig undervisning för att man lättare ska lära sig språket och till exempel hur Sverige ”fungerar”. Det gäller alltså även sånger med faktatexter. Vi har t ex sjungit sånger om demokrati, miljö och friskvård där vi blandat in samhällsinformation. Det har bidragit till att de flesta av mina elever vet vad demokrati är i Sverige, vart man ringer om man blir sjuk eller vad allemansrätten betyder.

Något mer du vill tillägga?

Musik är ett universellt språk som alla förstår. Även om man inte förstår språket så förstår man känslan och då har man nästan kommit halvvägs. Varför skulle man inte använda sig av det?

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.