Krönikör: Lillemor Malmbo

Yrket

Text: Lillemor Malmbo

[2021:04, 2021-04-15] Ibland dyker den upp – diskussionen om man är lärare eller arbetar som lärare? Jag tror att jag oftast presenterar mig som att jag är lärare men jag håller inte med om att det implicerar att yrket är ett kall. För då finns den där, den uppenbara risken att om ens yrke är ett kall går man med på lite vad som helst. För elevernas skull.

Sfi är en kvalificerad språkutbildning som syftar till att ge vuxna invandrare grundläggande kunskaper i svenska språket och med det följer ett stort ansvar. Vi möter en extremt heterogen elevgrupp där behov, förutsättningar och mål varierar stort. Det ställer höga krav på flexibilitet och kompetens och yrkesetiken gäller för oss sfi-lärare precis som lärare i andra skolformer.

Efter sisådär tio år inom sfi upphör jag ändå inte att förvånas över hur roligt jobbet är, men det kanske inte alltid är tydligt för de som inte känner mig. Det här är inte min första krönika om sfi och när jag tittar tillbaka på tidigare alster slås jag av att jag rätt ofta verkar arg. Kanske är jag arg, kanske är det inte bara som det verkar? I så fall kommer ilskan från en kärlek till ett yrke där kraven är höga men förutsättningarna dåliga.

Jag tror de flesta som arbetar på sfi håller med mig: det är ett otroligt givande arbete med möjligheter till ständig utveckling. Men det är inte ett kall.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.