Chefredaktören

”Vem har du framför dig?”

Text: Annsofie Engborg

Foto: Anna Rut Photography

[2020:02, 2020-02-15] I sfi-klassrummet är det lätt att dras med i grammatiska diskussioner, ortografiska regler, begrepp och ordkunskap – och att hinna med de där texterna som finns i bokens kapitel. Men vem har du framför dig? Vad behöver eleven för kunskaper?

Det har väl knappast undgått någon lärare att sfi-undervisningen ska utgå från eleven. I varje nummer av Sfi-lärartidningen har vi formulerat den frasen också. Och alla är vi rörande överens om att undervisningen ska vara vuxenrelevant. Inget barnsligt innehåll. Inga texter eller filmer för barn. Det är ju vuxna elever vi har i klassrummet.

Ändå faller vi i fällan gång på gång. Vi tar en text och läser den. Den hör inte till elevens kulturella referensram. Den hör inte till elevens vardag. Den innehåller inte särskilt mycket som eleven kan relatera till eller ha användning av. Och så går vi vilse i vårt uppdrag och övar uttal och ordkunskap och grammatik med den aktuella texten som utgångspunkt.

Så, igen: Vem har du framför dig i klassrummet? Vilken vardag rör sig dina elever i?

I detta nummer av Sfi-lärartidningen (februari 2020) kommer vi hålla oss till den viktiga kartläggningen. Vi behöver ta oss tid att ta reda på vilka våra elever är, och hur vi kan skapa den mest individanpassade och givande undervisningen vi kan. För elevens skull.

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.