Lärarens förhållningssätt avgörande

Text: Annsofie Engborg

[2019:06, 2019-06-15] Att se fördelarna med att arbeta digitalt och multimodalt kan leda till ett positivt klimat och en stimulerande lärmiljö. I Lärportalen (Skolverket) finns vägledande texter som förklarar hur.

Lärarnas förkunskaper och lärarnas inställning till att använda digitala verktyg påverkar i mångt och mycket hur elevernas digitala litteracitet utvecklas. I texten ”Digitalt arbete och multimodalitet” i Lärportalen beskriver lärarna Karin Rehman, Alexandra Ljungkvist Sjölin och Cecilia Rosengren hur digitala verktyg och multimodala texter kan användas i elevernasspråkutveckling – och hur dessa texter är uppbyggda.

De tre lärarna har sett flera positiva effekter med att använda digitala verktyg i undervisningen. ”Möjligheten för både lärare och elever att spela in film och ljud, som eleverna kan se och lyssna påbåde i skolan och hemma, främjar språkinlärningen”, skriver lärarna Rehman, Ljungkvist och Rosengren. Genom att lyssna och titta på filmerna får eleverna stöd i hur ord och fraser uttalas, och kan därmed öva uttal om och om igen på och utanför skoltid. Man bör även sträva efter att använda fotografier som läraren och eleverna själva har tagit. Det skapar en större förståelse och ett större engagemang.

I arbetet med digitala och multimodala texter ingår att läsa och analysera, men också att själv kunna producera och göra sig förstådd. Är mitt budskap tydligt? Når jag min målgrupp? Är det tydligt vem som är avsändare? Når jag den avsedda effekten med min text och min bild/film?

”Påbara några fåår har det blivit naturligt och självklart att nyanlända elever kommer till sin första skoldag här i Sverige med en mobiltelefon i fickan. De ringer, sms:ar och använder sociala medier”, konstaterar de.

 

Fyll i dina kontaktuppgifter och ta del av våra bästa skrivtips månad för månad.

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.