Sfi-lärartidningen

din pålästa kollega som vill ge dig relevanta och intressanta kunskaper från forskning och erfarenheter från undervisning.

Om Sfi-lärartidningen

Sfi-lärartidningen vill erbjuda inblick i forskningen om sfi, vuxnas lärande och andraspråksforskning. Vi besöker olika sfi-verksamheter för att varje månad kunna presentera goda exempel – och därmed utöka till kollegium och nätverk inom sfi.
Tidningen drivs av Textpalatset Sverige AB och ansvarig utgivare är Annsofie Engborg.

Annsofie Engborg: Mina sfi-relaterade uppdrag och anställningar har avlöst varandra sedan 1998: sfi-lärare, läromedelsredaktör och -utvecklare, expert hos Skolverket och Utbildningsradion, föreläsare, projekt- och produktionsledare, affärsområdesutvecklare, samt ansvarig för framtagande av bok, webb, film, podd, app – för sfi-elever och sfi-lärare. Och nu, sedan 2018, driver jag även en tidning för sfi-lärare.

Sfi-lärartidningen 2024:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2024, Temat i det här numret är AI och teknikstödd språkutveckling.

Sfi-lärartidningen 2024:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2024, Temat i det här numret är kombinationsutbildningar.

Sfi-lärartidningen 2024:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2024, Temat i det här numret är rättning.

Sfi-lärartidningen 2023:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2023, Temat i det här numret är skriftlig kommunikation.

Sfi-lärartidningen 2023:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2023, Temat i det här numret är Vägar till lärarutbildning.

Sfi-lärartidningen 2023:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2023, Temat i det här numret är föräldraskap.

Sfi-lärartidningen 2023:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2023, Temat i det här numret är öva uttal.

Sfi-lärartidningen 2023:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2023, Temat i det här numret är framtidens sfi.

Sfi-lärartidningen 2023:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2023, Temat i det här numret är språkutvecklande undervisning.

Sfi-lärartidningen 2023:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2023, Temat i det här numret är yrkesspråk.

Sfi-lärartidningen 2023:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2023, Temat i det här numret är minoriteter och minoritetsspråk.

Sfi-lärartidningen 2023:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2023, Temat i det här numret är språkdidaktik.

Sfi-lärartidningen 2022:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2022, Temat i det här numret är sociala medier.

Sfi-lärartidningen 2022:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2022, Temat i det här numret är elevaktiva arbetssätt.

Sfi-lärartidningen 2022:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2022, Temat i det här numret är lässtrategier..

Sfi-lärartidningen 2022:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2022, Temat i det här numret är folkhögskolan..

Sfi-lärartidningen 2022:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2022, Temat i det här numret är fortbildning..

Sfi-lärartidningen 2022:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2022, Temat i det här numret är skrivövningar..

Sfi-lärartidningen 2022:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april  2022. Temat i det här numret är transspråkande.

Sfi-lärartidningen 2022:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars  2022. Temat i det här numret är motivation.

Sfi-lärartidningen 2022:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari  2022. Temat i det här numret är pragmatik.

Sfi-lärartidningen 2021:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december  2021. Temat i det här numret är hörförståelse.

Sfi-lärartidningen 2021:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november  2021. Temat i det här numret är uttal.

Sfi-lärartidningen 2021:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober  2021. Temat i det här numret är appar.

Sfi-lärartidningen 2021:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september  2021. Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2021:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2021. Temat i det här numret är samtal.

Sfi-lärartidningen 2021:05,

Majlutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2021. Temat i det här numret är akademiker (studieväg 3).

Sfi-lärartidningen 2021:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2021. Temat i det här numret är sfi.

Sfi-lärartidningen 2021:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2021. Temat i det här numret är muntlig färdighet.

Sfi-lärartidningen 2021:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2021, Temat i det här numret är texter omkring oss.

Sfi-lärartidningen 2021:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2021, Temat i det här numret är dyslexi.

Sfi-lärartidningen 2020:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2020, Temat i det här numret är kollegialt lärande.

Sfi-lärartidningen 2020:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2020, Temat i det här numret är estetiska inslag i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2020:10,

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2020, Temat i det här numret är yrkes-sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2020, Temat i det här numret är myndigheterna.

Sfi-lärartidningen 2020:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2020, Temat i det här numret är studiebesök.

Sfi-lärartidningen 2020:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2020, Temat i det här numret är forskningsfält sfi.

Sfi-lärartidningen 2020:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2020, Temat i det här numret är distans- och fjärrundervisning.

Sfi-lärartidningen 2020:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 mars 2020, Temat i det här numret är skriva.

Sfi-lärartidningen 2020:02,

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 februari 2020, Temat i det här numret är kartläggning.

Sfi-lärartidningen 2020:01,

Januariutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 januari 2020, Temat i det här numret är kompetensutveckling.

Sfi-lärartidningen 2019:12,

Decemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 december 2019, Temat i det här numret är läromedel.

Sfi-lärartidningen 2019:11,

Novemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 november 2019, Temat i det här numret är film i sfi-undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:10

Oktoberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 oktober 2019. I det här numret är temat betyg och bedömning.

Sfi-lärartidningen 2019:09,

Septemberutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 september 2019, Temat i det här numret är hur viktigt det är med kulturell förståelse.

Sfi-lärartidningen 2019:06,

Juniutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 juni 2019, Temat i det här numret är bilder i undervisningen.

Sfi-lärartidningen 2019:05,

Majutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 maj 2019, Temat i det här numret är att lära sig svenska med hjälp av sång.

Sfi-lärartidningen 2019:04,

Aprilutgåvan av Sfi-lärartidningen, 15 april 2019, Temat i det här numret är sfi-läraryrket.

Sfi-lärartidningen 2019:03,

Marsutgåvan av Sfi-lärartidningen. Temat i detta nummer är läsning.

Sfi-lärartidningen 2019:02

Februariutgåvan av Sfi-lärartidningen. Tema i detta nummer är om att undervisa studieväg 1.

Metalingvistisk medvetenhet en svårighet hos flerspråkiga dyslektiker - [2021:01, 2021-01-15] Forskning om vuxnas läs- och skrivsvårigheter är begränsad. Då vi lever i ett skriftspråksbaserat samhälle är läs- och skrivkompetensen viktig. När flerspråkiga elever uppvisar svårigheter med att läsa och skriva kan det vara svårt att veta om de är typiska för språkinlärning eller om svårigheterna beror på andra faktorer som faktiskt grundar sig i läs- och skrivsvårigheter – eller dyslexi.
Läs mer
Dyslexi - [2021:01, 2021-01-15] Dyslexi innebär svårigheter att lära sig läsa och stava. Forskningen visar att dyslexi kan vara ärftligt. Läs- och skrivsvårigheter beror däremot på andra faktorer, såsom miljö och lågt självförtroende. Det finns olika grad och olika typer av läs- och skrivsvårigheter. Utmaningen för sfi-utbildningen att se om det är dyslexi eller inte är uppenbar – att eleven har svårt att skilja på ljud som u och y eller g och k, kan naturligtvis ha andra förklaringar.
Läs mer
Forskarnära satsning från Ifous om språkutvecklande arbetssätt - Ett treårigt forskar- och praktiknära kollegialt utvecklingsarbete om språkutvecklande arbetssätt avslutades i december 2020. Rapporten släpptes i samband med spridningskonferensen 3 december 2020.  Under de tre åren, 2018–2020, har lärare och rektorer från Haninge, Hässleholm, Stockholm samt Hermods aktivt arbetat med att utveckla sin undervisning.
Läs mer
Krönika: Lika barn leka bäst - Lika barn leker bäst säger talesättet. Frågan är om det är för att barnen är lika när det börjar leka eller är det möjligen så att de blir mer lika ju mer de leker och fungerar det i så fall på samma sätt med vuxna? Eftersom decembernumret av Sfi-lärartidningen handlar om just kollegialt lärande, och hur kollegor tillsammans kan hjälpa varandra till nya kunskaper fann jag det lämpligt att ta kontakt med ett företag som jobbar med just fortbildning av lärare.
Läs mer
1 50 51 52 53 54 99